uz-logo-pion-2.png

                     Biblioteka Uniwersytecka

logointegro5.png

2008

Mayday

11.01.2008

dsc_0003-1.jpg
MAYDAY

Jerzy Hejnowicz
Wykład: „Wewnątrz mgławicy oraz trzeci wymiar grafiki”
Wernisaż wystawy 28.01.2008 r.
Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki
ul. Wiśniowa 10, Zielona Góra
Wystawa czynna do 18.04.2008 r.
Kurator wystawy dr Janina Wallis, starsza kustosz dyplomowana


Jerzy Hejnowicz - Urodzony w 1962 roku w Poznaniu, Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie ASP) w Poznaniu w latach 1990 –1995 na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby, specjalizacja – grafika warsztatowa. Dyplom (z wyróżnieniem) w zakresie grafiki warsztatowej oraz rysunku zrealizowany w 1990 roku w pracowniach: prof. Zb.Lutomskiego (grafika) i prof. J. Kozłowskiego (rysunek).nOd 1990 roku pracownik dydaktyczny tejże uczelni, obecnie (od 2007 roku) zaangażowany na stanowisku Kierownika XIV Pracowni Rysunku. Od 2002 roku prowadzi (jednocześnie) pracownię rysunku dla studentów studiów wieczorowych – kierunek: malarstwo i grafika. Działalność artystyczna w zakresie: grafiki warsztatowej, sztuki obiektu i instalacji, książki artystycznej.

Od 1988 roku udział w ponad pięćdziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i poza jego granicami min. Niemcy, Rosja, Węgry, Wlk.Brytania, Włochy, Szwecja, Izrael. Zrealizował ponad dwadzieścia wystaw indywidualnych.

Poruszając się pośród wielu języków sztuki, bez ich hierarchizowania, poszukuję najwłaściwszych sposobów wypowiedzi, służących najbardziej wyrazistemu precyzowaniu idei dzieła.
Istotne dla procesu tworzenia jest dla mnie miejsce, przestrzeń, obszar, w którym ma powstać nowa praca. Należę do artystów, dla których charakter danej przestrzeni jest jednym z istotnych składników budowania treści artystycznego komunikatu i określenia jego ostatecznej formy wizualnej.
W optymalnej sytuacji proces twórczy zaczyna się lub toczy równolegle z możliwością rozpoznania miejsca, w którym pezentowana będzie kolejna wystawa. Wiąże się to z koniecznością bezpośredniego pobytu w danej przestrzeni, poznaniem jej charakteru, jej wymiarów i „rodzju aktywności“.
Od wielu lat, właściwie od początków samodzielnej aktywności artystycznej jestem «przestawiaczem» i «zestawiaczem przedmiotów» - w sensie dosłownym jak i symbolicznym. Moje prace wykorzystują obiekty gotowe, przedmioty będące ich „oznakami“ (przedmioty – atrapy) jak i przedmioty wypreparowane, całkowicie wymyślone i pozbawione jakichkolwiek odniesień do realnie istniejących.
Jeżeli odbitkę graficzną, rzeźbę czy fotografię także uznamy za przedmiot, dojść możemy
do wniosku, że i one mogą być „zestawiane“ z pozostałymi. Tracąc własną autonomię, stają się elementami składowymi – wieloelementowej struktury dzieła. Doświadczam możliwości ich niestandartowego użycia, „podważam“ przynależne im funkcje i znaczenia. Celem takiego działania jest dostrzeżenie ich „możliwej, odmiennej obecności“, która konstytuuje się w przestrzeni utworu.

To jak tworzenie „portretów pamięciowych“ nie przy użyciu śladów lini papilarnych i zeznań świadków a za pomocą sygnałów tkwiących i w przedmiotach, i w zapisie rysunkowym, graficznym i w dźwięku, i przestrzeni czy też elektronicznym obrazie – jednocześnie.

Elementy składowe moich prac, pochodząc z odmiennych rejonów sztuki, tworzą artystyczne hybrydy, egzystują nie obok siebie lecz wspólnie, także wspólnie z przestrzenią, której „ulegają“ ale jednocześnie ją „organizują“.
Grafiki (drukowane najczęściej na podłożach z tkanin), stają się elementami składowymi obiektów rzeźbiarskich, wykonanych ze stali; graficzny obraz odbijany bywa nie na powierzchni kartki papieru a bezpośrednio na przedmiocie, np. na powierzchni koszulki T-shirt; przedmioty np. cukierki – „komunikują“ się z ekranami monitorów telewizyjnych; fotografia spotyka się z drewnianą „atrapą“ fortepianu itp.

„Media, medialność, telewizyjne przekazy informacyjne, ich komunikatywność czy też brak komunikatywności, istotność i błachość przedstawianych obrazów stały się, od pewnego czasu, inspiracją dla moich ostatnich artystycznych przedstawień. Poprzez diagnozowanie relacji: człowiek – informacja – środki przekazu, ujawniam moje fascynacje, obawy i lęki związane z ich rozwojem (rozwojem człowieka, nadprodukcją informacji, rewolucją środków przekazu), określam ich stan aktualy, „stany prawdziwości“ i możliwe stopniowanie iluzji. Wykorzystuję elektroniczne urządzenia do tworzenia własnych obiektów i instalacji. Zderzam emitowane w czasie realnym obrazy elektroniczne z graficznym rysunkiem, wydrapywanym na powierzchniach ekranów. Między innymi dzięki tym zabiegom, telewizyjne przekazy podporządkowane zostają autonomicznym treściom i formie moich prac“.

Ważniejsze wystawy indywidualne:

2006 „Mayday“ – rekonstrukcja, Galeria „ON“, Poznań
2004 „Szepty i krzyki“, Galeria „AT“, Poznań
2003 „Horyzont zdarzeń“, Galeria „ON“, Poznań
2001 „Mayday“, Galeria „Labirynt 2, Lublin
2000 bez tytułu, Galeria „Kont“, Lublin
1998 „Poczekalnia 2“, Galeria „AT“, Poznań
1997 „Pracownia J.C.“, Galeria Sztuki współczesnej, BWA Sandomierz
1997 „Ze–wnętrza“, Państwowa Galeria Sztuki „Wieża Ciśnień“, Konin
1997 „Ze–wnętrza“, Galeria „ON“, Poznań
1995 bez tytułu, Galeria Miejska „Arsenał“,Poznań
1994 „Sortie“, Galeria „AT“, Poznań
1994 bez tytułu, Galeria Działań, Warszawa
1993 „Amsterdam“, MTP, Poznań
1992 „Po kole“, Międzynarodowe Centrum Sztuki , Poznań
1992 „Figury“,Galeria „AT“, Poznań
1992 „Adriatyk“,Galeria „Aula“, ASP Poznań
1991 „Rozmowy z martwą naturą“,“, Galeria „ON“, Poznań
1990 „Fala“, Galeria „Dno“, PWSSP Poznań

Ważniejsze wystawy zbiorowe :

2007 „Projekt dla Toskanii“ podczas „4 Simposio Internationale di Scultura in Alabastro“,
Tuscan Alabaster Art Museum, Volterra, Włochy
2007 „Manual C.C.“ ,Galeria „Kronika, Bytom
2007 „Cela“ podczas wystawy„Przestrzenie rysunku 2“, Centrum (Sztuka i Myśl), Szamotuły
2005 „Humanoskop“ podczas wystawy „Galerie Non–Profit“, Stara Rzeźnia, Targi Sztuki –
Poznań
2004 „Art Poznań Now“, Galeria „PATIO“, Łódź
2004 „Kolekcja II“ ASP Poznań
2003 „Przebudzenie się dla książki“, Galeria Działań, Warszawa
2003 „Tomograf“ podczas wystawy „Lekkość rzeczy“, CSW – Zamek Ujazdowski, Warszawa
2003 „siedem/siedem“, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra
2002 „Watching Europe“, Palazzo Calabriesi, Viterbo, Włochy
2002 „Watching Europe“, CSW „Inner Spaces“, Poznań
2002 „Czarno – białe“, Galeria „AT“, Poznań
2001 „Cancel“ podczas wystawy „Dialog wewnętrzny 2“, BWA Zielona Góra
2001 „Nona“,Galeria „U Jezuitów“, Poznań
2000 III Międzynarodowa Wystawa Książki Artystycznej, Szekesfehervar, Węgry
1999 CSW „Inner Spaces“, Poznań
1999 „Konwersatorium“ podczas wystawy „ONI“, Galeria Prowincjonalna, Słubice
1998 „Poczekalnia“ podczas wystawy „Kilka prywatnych impulsów“, Galeria Miejska „Arsenał“,
Białystok
1998 „Między gestem a dyskursem“, Instytut Kultury Polskiej, Berlin
1998 „Między gestem a dyskursem“, Galeria Prowincjonalna, Słubice
1998 „Na orbicie dryfującej książki“, Instytut Kultury Polskiej, Sztokholm, Szwecja
1998 „Olgierd Nowak 20 lat później“, Galeria „Wyspa“, Gdańsk
1997 „Na orbicie dryfującej książki“, Biblioteka Uniwersytecka, Kassel, Niemcy
1997 „Młoda Grafika Poznańska“, Galeria Prowincjonalna, Słubice
1996 „Obiekt Sztuki II“, Galeria Sztuki współczesnej, BWA Sandomierz
1996 „Moment Duchowy“ – plener, Monastyr w Jabłecznej
1996 „Grafika poza formatem“, Galeria Miejska „Arsenał“, Poznań
1996 „Grafika poza formatem“, Galeria „Kubus“, Hannover, Niemcy
1996 „Peryferia“, Galeria na Mieczykowej, Zielona Góra
1995 „Pracownia 108“, Galeria “Garbary 48“, Poznań
1995 „Nowa Grafika Polska“, Galeria Prowincjonalna, Słubice, Galeria „Gallus“, Frankfurt n /O,
Niemcy
1995 „Nowa Grafika Polska“, BWA Gorzów Wlkp.
1994 „Vision Fest‘94“, Liverpool, Wlk. Brytania
1994 „Międzynarodowe Triennale Grafiki“, BWA Kraków
1994, „Biennale Grafiki Polskiej“, BWA Katowice
1993 „14 artystów z Polski“, Muzeum „Yad–Labanim“, Tel–Aviv, Izrael
1993 „Offene Ateliers‘93“, Bielefeld, Niemcy
1993 Wystawa Grafiki, Galeria „Rathaus“, Galeria „Lampenfabrik“, Galeria „Druckladen“, (Mu
zeum Gutenberga), Mainz, Niemcy
1992 „Współczesny Plakat i Grafika Polska“, Moskwa, Rosja
1991 „V Quadriennale drzeworytu i linorytu polskiego“, BWA Olsztyn
1991 „Międzynarodowe Triennale Grafiki“, BWA Kraków
1991 „10 x grafika poszukująca“ ,Galeria „ON“, Poznań
1990 „W stronę Poznania“, MTP Poznań
1990 „Byam Shaw School of Art“, Londyn, Wlk. Brytania

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18