PRZEDRUKI PRASOWE
Paweł Andrzejewski
Wernisaż wystawy 13.02.2023r
Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki
ul. Wiśniowa 10, Zielona Góra
Wystawa czynna do 31.03.2023r
Kurator wystawy dr Janina Wallis, starsza kustosz dyplomowana
Kurator wystawy prof. Andrzej Bobrowski
Autor zaprezentował prace z cyklu „Przedruki prasowe” wykonane w technice litografii i druku cyfrowego. Wystawie towarzyszył wykład „A ona wciąż młoda” będący wyrazem fascynacji autora jednym z najpiękniejszych w tamtym czasie modeli samochodu Syrena Sport, której prototyp uznano za ”niepoprawny politycznie”, a następnie zniszczono. W kręgu zainteresowań Pawła Andrzejewskiego była również Syrena 105 Lux (zwana popularnie Kurołapką) produkowana w latach 1957-1972 przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej.
Biogram
Paweł Andrzejewski - Ur. się w 1977 r. w Turku. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kole, kierunek Wystawiennictwo. Dyplom z wyróżnieniem w 2004 r. w zakresie grafiki warsztatowej w Pracowni Litografii prof. Stefana Ficnera, recenzent: prof. Andrzej Bobrowski. W latach 2002-2004 był stażystą w tejże pracowni. Od 2004 laborant w Instytucie Sztuk Pięknych UZ w Zielonej Górze. Obecnie zatrudniony na stanowisku pracownika naukowego i dydaktycznego w Instytucie Sztuk Wizualnych. Prowadzi Pracownię Litografii u prof. Andrzeja Bobrowskiego. Zajmuje się grafiką warsztatową i projektową. Jest grafikiem designerem, web developerem oraz edytorem. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą.
2002- Uczestnik X – Multimedialnych Warsztatów Międzyuczelnianych wobec zabytkowej architektury w Żaganiu w których brali udział studenci Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i Uniwersytetu Zielonogórskiego n. t. „Międzyrelacji
Działalność dydaktyczna
• Od roku 2004 – asystent/laborant w Pracowniach Litografii i Wypukłodruku prof. Andrzeja Bobrowskiego
• 2004-2008 – zajęcia dydaktyczne na studiach niestacjonarnych – Pracownia Litografii i Sitodruku
• 2007/2008 – Nauczyciel Podstaw projektowania w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zielonej Górze
• Od roku 2008 - prowadzący przedmiot Projektowanie znaku i identyfikacji
• Od roku 2008 - prowadzący przedmiot Przygotowanie do druku
• 2009/2010 – prowadzący przedmiot Podstawy multimediów i technik przetwarzania obrazu (studia niestacjonarne)
Działalność organizacyjna – praca na Uniwersytecie Zielonogórskim
• Reprezentant akcji plenerowych oraz imprez promocyjnych Uniwersytetu Zielonogórskiego
• Współorganizator wystaw wewnątrzszkolnych ISP (obecnie ISW)
• Współorganizator i juror konkursów graficznych m.in. dla Uniwersytetu Zielonogórskiego
• Projektant identyfikacji wizualnej, stron internetowych oraz publikacji akcydensowych, dziełowych i gazetowych m.in. dla Uniwersytetu Zielonogórskiego
• Administrator Pracowni komputerowej Instytutu Sztuk Pięknych (obecnie Instytutu Sztuk Wizualnych)
• Członek komisji przetargowej - zakup komputerów i oprogramowania dla Instytutu Sztuk Wizualnych UZ, sporządzanie specyfikacji do przetargów
• Sekretarz komisji egzaminacyjnych (dyplomowych) ISP i Instytutu Sztuk Wizualnych
• 2006-2012 - aranżacja i koncepcja wystaw Galerii Grafiki w Bibliotece Sztuki ISP w Zielonej Górze (obecnie Instytut Sztuk Wizualnych)
• Od 2008-2010 roku webmaster Instytutu Sztuk Pięknych w Zielonej Górze
• 09.06.2008 - „Nauka jutro”, Festiwal Nauki, Zielona Góra 2008
• 7-8.06.2009 – Festiwal Nauki Uniwersytetu Zielonogórskiego, „Środowisko a cywilizacja”, Stary Rynek, Zielona Góra, akcja plenerowa, -pokaz techniki litografii
• 7-19.06.2009 – Wystawa studentów Instytutu Sztuk Wizualnych w Teatrze Lubuskim w Zielonej Górze
• Projekt i opracowanie graficzne katalogu (wraz z Lucyną Andrzejewską) wystawy towarzyszącej Międzynarodowemu Triennale Grafiki, Kraków 2009
• 13.06.2010 – Festiwal Nauki Uniwersytetu Zielonogórskiego, „Nauka a przesądy”, Stary Rynek, Zielona Góra, akcja plenerowa, -pokaz techniki wypukłodruku
• 07.11.2010 – VIII Dni Niemieckie, Uniwersytet Zielonogórski – Konkurs na plakat – kurator konkursu i juror
• 2011 – IX Dni Niemieckie, Uniwersytet Zielonogórski – Konkurs na plakat – kurator konkursu i juror
• Od 2011 roku webmaster Instytutu Sztuk Wizualnych w Zielonej Górze
• 2011.10.27 – Wystawa prac studentów ISW – prace zrealizowane na przeprowadzonych zajęciach (Pracownia Litografii, Pracownia Sitodruku, Projektowanie znaku i identyfikacji, Przygotowanie do druku)
• 2012 – X Dni Niemieckie, Uniwersytet Zielonogórski – Konkurs na plakat – kurator konkursu, kurator i organizator wystawy pokonkursowej
Nagrody
2008 – Nagroda Rektora Uniwersytetu Zielonogórskiego
2010 – Nagroda Dziekana Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego
2011 – Nagroda Dziekana Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego
Projektowanie i tworzenie stron internetowych oraz prezentacji dla ISW WA
Projekt i wykonanie strony internetowej dla Instytutu Sztuk Pięknych w Zielonej Górze
Projekt i wykonanie strony internetowej dla Instytutu Sztuk Wizualnych w Zielonej Górze
ARENA DESIGN POZNAŃ 2012 – Prezentacja multimedialna Instytutu Sztuk Wizualnych, Wydziału Artystycznego, Uniwersytetu Zielonogórskiego
Projekt i wykonanie strony Galerii Uniwersyteckiej REKTORAT
Prezentacja multimedialna Instytutu Sztuk Wizualnych -2014
WYSTAWY INDYWIDUALNE
• 1999 „Dni Turku” – wystawa malarstwa i grafiki
• 2003.24.01 – „24.01” – Instytut Sztuki i Kultury Plastycznej w Zielonej Górze
• 2003.05.30 – „Wrażenie nieskończoności”, Instytut Sztuki w Zielonej Górze
• 06 – 21.01.2006 – „Co ona ma pod maską” – Galeria Pies – Poznań
• 18 – 25.01.2007 – „Co ona ma pod maską”, Galeria PWW, ul. Wrocławska 7 w Zielonej Górze
• 10.01.2008 – ART IN CP, Collegium Polonicum w Słubicach
WYSTAWY ZBIOROWE
• 01 – 11.12.2005 – Salon Jesienny, BWA Zielona Góra
• 01 – 26.09.2006 – Lettra – 2006. Grafika i książka artystyczna. – Sala wystawiennicza Biblioteki Jagiellońskiej, Kurator wystawy: dr Teresa Frodyma, Alicja Słowikowska
• 09 – 16.10.2006 – Wystawa pracowników Instytutu Sztuk Pięknych w Zielonej Górze, 40-lecie Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie
• 07.02 – 01.04.2007 – LETTRA 2007 – Grafika i książka artystyczna, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego ul. Gdańska 4, Bydgoszcz, Kurator: dr Teresa Frodyma
• 15.05.2007 – 31.05.2007 – Lettra – grafika i książka artystyczna, Myślenicki Ośrodek Kultury i Sportu, ul. Piłsudskiego 12, Myślenice, Kurator: dr Teresa Frodyma
• 18.11.-04.12.2011 PRZYBYSZE I TUBYLCY - 20 lat Instytutu Sztuk Wizualnych w Zielonej Górze.
• 14.02.2012 - Wystawa studentów i pedagogów Uniwersytetu Zielonogórskiego, Galeria ASP Gdańsk przy ul. Chlebnickiej 13/16 w Gdańsku
• 23.03.2012 - Wystawa prac Studentów i Pedagogów ISW UZ w ASP Kraków, Galeria Humberta
• 22-24.05.2013 - Wystawa prac połączona z pokazem w ramach Międzynarodowej Konferencji Naukowej - Złote drzewo życia wciąż zielone UCZELNIA MIEJSCEM SZTUKI, Instytut Sztuk Wizualnych w Zielonej Górze
Litografia jest techniką druku płaskiego wykonywaną na kamieniu, która zawsze mnie inspirowała. Została odkryta przez Alojzego Senefeldera w 1798 r. w Monachium. W późniejszym czasie zainicjowała powstanie druku offsetowego. Jednak ze względu na trudności technologiczne oraz specyficzne wymagania sprzętowe (prasa litograficzna, kamienie) litografia stała się zapomnianą i mało popularną techniką graficzną, która inspiruje mnie od wielu lat i jest nierozerwalnie związana z moim przedmiotem.
Początkowo były to samodzielne obrazy rodziny polskich samochodów Syrena produkowanych w latach 1957-1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a później przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Mnie interesował szczególnie model 105 Lux i „Kurołapka” (Syrena 100). Pierwsze prezentacje zostały zainicjowane w Pracowni Litografii u prof. Stefana Ficnera, który nazwał mnie „Syrenką”. To jest mój pseudonim artystyczny, który do dziś funkcjonuje w Instytucie Sztuk Wizualnych UZ. Były to prace z cyklu „Syrenka”, wykonane głównie w technice litografii, linorytu, metalu oraz szablonu.
Eksperymentowałem również z prototypem Syreny Sport, której konstrukcja została opracowana przez Cezarego Nawrota. Ten model, niestety, spotkał się z niechęcią władz komunistycznych. Był „niepoprawny politycznie”. Został zmagazynowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym w Falenicy do końca lat 70. XX w., a następnie zniszczony, któremu poświeciłem cykl prac „Co ona ma pod maską”. Głównym motywem tego cyklu była rdza, która jest symbolem przemijania i destrukcji (zbierałem skorodowane przedmioty, które następnie odbijałem na papierze i na płótnie). Powstawały bardzo ciekawe dwustronne odbitki wprowadzające w klimat tajemniczości, idealne dla stylu z epoki średniowiecza, baroku i Tudorów.
Jedną z moich inspiracji był również pomnik warszawskiej Syrenki, symbolu wolności i niezależności - wartości, którą najbardziej cenią Polacy, tak jak samochód Syrena, który dla wielu w latach 50. i 60. XX w. był nieosiągalnym luksusem. Kultowa Syrena ciągle wraca do życia w moich pracach, ewoluuje i przybiera różne formy. Ten sam rysunek jest wielokrotnie modyfikowany i multiplikowany. Eksperymentuję również z matrycą i kolorem. W końcowym efekcie odbitka graficzna przybiera ostateczną formę, która jest próbą konfrontacji z plakatem propagandowym.
Warto jednak wspomnieć, że teraz ten legendarny samochód wraca z martwych. Od 2011 r. trwają prace nad rekonstrukcją Syreny Sport, tego najpiękniejszego samochodu zza „żelaznej kurtyny”. O pomoc w budowie poproszono miłośników Syreny, którzy o tym modelu wiedzą prawie wszystko, w tym również i artystów, których fascynacja znalazła swój wyraz w postaci prac z różnych dziedzin sztuk plastycznych - począwszy od malarstwa, grafiki, rzeźby po instalacje i obiekty. O kabaretach nie wspomnę.
Ja będę wierny mojej Syrence, którą artystycznie rozbieram na części. Jest moją fascynacją. Szczególną satysfakcję w pracy nad tą edycją graficzną sprawia mi łączenie litografii z różnymi nietradycyjnymi technikami graficznymi np. drukiem cyfrowym, które mnie inspirują. I tak od wielu lat powstaje nieposkromiony cykl bardzo oryginalnych prac, który sprawia wrażenie „Nieskończoności”.