uz-logo-pion-2.png

                     Biblioteka Uniwersytecka

logointegro5.png

2014

TYPO ASTRALE

23.05.2014

plakat_typo_astrale.jpg
TYPO ASTRALE
Mirosław C. Gugała
Wernisaż wystawy 23.05.2014 r.
Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki
ul. Wiśniowa 10, Zielona Góra
Wykład towarzyszący pt. „Gdzie jest Arcturus?”

Wystawa czynna do 30.09.2014 r.
Kurator wystawy dr Janina Wallis, starsza kustosz dyplomowana








Biogram
Mirosław C. Gugała urodzony w 1976 roku.
Edukacja:
W latach 1991 - 1996 kier. Formy Użytkowe, spec. Snycerstwo w PLSP w Szczecinie.
W roku 1996 - praca dyplomowa: „Neogotyckie drzwi z portalem w Kamienicy Loitzów w Szczecinie” pod kier. mgr Ewy Sadurskiej
W latach 1997 - 2002 kier. Edukacja Artystyczna w ISW na WA UZ w Zielonej Górze.
W roku 2002 - praca dyplomowa pt.: „Priorytet” z grafiki warsztatowej w pracowni sitodruku pod kier. ad. Jacka Papli. 
- praca magisterska pt.: „Pochwała rękodzieła” pod kier. prof. Anny Jamroziak.
Działalność uniwersytecka:
W roku 2001 - stażysta w pracowni sitodruku w ISW UZ.
Od roku 2002 - pracownik ISW UZ: asystent / laborant w Pracowni Sitodruku, prowadzący przedmiot Liternictwo i Typografia.
W latach 2004 - 2007 - pracownik techniczny, laborant w Pracowni Wklęsłodruku prof. Tadeusza Jackowskiego
W latach 2002 - 2006 - pracownik Galerii Grafiki w Bibliotece Sztuki UZ: aranżacje i realizacja ekspozycji.
Od roku 2002 - współorganizacja wystaw wewnątrzszkolnych i reprezentacyjnych, min:
2006 – Zielona Grafika w ISW, Zielona Góra.
2007 – Sztuka w UZ w WMIE, Zielona Góra.
2007 – Art in CP w Collegium Polonicum, Słubice.
2009 – Zielona Grafika 2 w WMIE, Zielona Góra.
2012 – Wystawa Studentów i Pedagogów ISW UZ w gdańskiej ASP, Gdańsk.
2012 – Wystawa Studentów i Pedagogów ISW UZ w krakowskiej ASP, Kraków.
2013 – Wystawa i warsztaty graficzne towarzyszące międzynarodowej konferencji naukowej: ZŁOTE DRZEWO ZYCIA WCIĄŻ ZIELONE – UCZELNIA MIEJSCEM SZTUKI, ISW, Zielona Góra
Organizacja i współorganizacja akcji plenerowych towarzyszących imprezie promocyjnej FESTIWAL NAUKI.
2009 – ŚRODOWISKO A CYWILIZACJA „Codzienność mojego miasta”, druk na T-shirtach.
2012 – EKOLOGIA!!! „Nie wadzę!”, ekotorby z nadrukiem.
2013 – THE BEST OF „Nie wadzę!”, ekotorby z nadrukiem.
Współorganizacja wystaw wewnątrzszkolnych, towarzyszących imprezie promocyjnej FESTIWAL NAUKI.
Nieregularna współpraca z Wydawnictwem Uniwersyteckim: projekty plakatów, okładek.
2006 – Współorganizator i członek jury konkursu na plakat „Aktywni Kreatywni”.
2008 – Współorganizator konkursu na znak graficzny dla WMIE UZ.
Współorganizacja cyklicznych Wystaw Końcoworocznych ISW.
Członek corocznych komisji dyplomowych oraz członek zespołu do prac rekrutacyjnych.
Działalność pozauniwersytecka:
1997 – Projekty krojów pism i szablonów dla „Pierwszej Szczecińskiej Emalierni” w Szczecinie.
1997 – Rekonstrukcja sztukaterii na fasadzie kamienicy przy ulicy Siennej 7, w Szczecinie, dla firmy „Podzamcze”.
2003 – Zatrudnienie w zielonogórskim PLSP, na stanowisku nauczyciela przedmiotów kierunkowych: Podstawy
Projektowania, Reklama Wizualna
2005 - 2007 Projekt i realizacja makiety średniowiecznego kościoła farnego w Gubinie dla stowarzyszenia „Fara Gubińska Centrum Spotkań Polsko Niemieckich”.
2007 – I Nagroda w konkursie modelarskim na najlepszą makietę architektoniczną za makietę Fary Gubińskiej, MDK,
Wrocław.
2008 – Projekt plakatu i billboardu na „10-lecie Województwa Lubuskiego” dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Lubuskiego.
2009 – Współorganizator i członek jury konkursu na znak graficzny dla Muzeum Twierdzy Kostrzyn.
2010 – Projekt budowy makiety miasta Kostrzyn z VI w. dla Muzeum Twierdzy Kostrzyn.
2010 – Projekt kaligraficznej czołówki do filmu animowanego „W pętach gorsetów” dla grupy LABORATORYUM.
2011 – „Fara Gubińska w Brukseli” wystawa poświęcona programowi odbudowy kościoła farnego, Parlament UE,
Bruksela.
2013 – Członek jury konkursu na znak graficzny dla Regionalnego Centrum Animacji Kultury, Zielona Góra.
Projekty komercyjne i niekomercyjne znaków graficznych, folderów, plakatów imprez kulturalnych.
Wystawy
1998 – 50 LAT PLSP W SZCZECINIE, wystawa prac absolwentów, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin.
1999 – Wystawa gościnna grafiki studentów ISW w krakowskiej ASP, Kraków.
2001 – 2 OGÓLNOPOLSKIE BIENNALE GRAFIKI STUDENCKIEJ, wystawa pokonkursowa, nagroda, Arsenał, Poznań.
2001 – SMS SALON MŁODEJ SZTUKI, MCK Zawarcie, Gorzów Wielkopolski.
2003 – DNI FRANKOFONII, wystawa prac studentów, Neofilologicum UZ, Zielona Góra.
2005 – MYŚL ZWIERZĘ, Browar Mieszczański, Wrocław.
2005 – UNIKATY, wystawa indywidualna, Galeria SPAMiG, Poznań.
2005 – SALON JESIENNY, BWA, Zielona Góra.
2006 – ZIELONA GRAFIKA, wystawa pracowników ISW towarzysząca MTG w Krakowie, ISW, Zielona Góra.
2006 – SALON JESIENNY, MOS, Gorzów Wielkopolski.
2007 – ART IN CP, wystawa indywidualna towarzysząca gościnnej wystawie prac studentów ISW, Collegium Polonicum, Słubice.
2008 – SALON JESIENNY, MOS, Gorzów Wielkopolski.
2009 – ZIELONA GRAFIKA 2, WMIE, Zielona Góra.
2009 – SALON JESIENNY, BWA, Zielona Góra.
2011 – KAMIEŃ NA KAMIENIU 2, wystawa graficzna poplenerowa KCK. Kostrzyn nad Odrą.
2011 – IV KONKURS GRAFIKI im. LUDWIKA MAINDNERA, wystawa pokonkursowa, Konfraternia Kulturalna MOKiS, Oleśnica.
2011 – PRZYBYSZE I TUBYLCY, wystawa jubileuszowa na 20lecie ISW, BWA, Zielona Góra.
2011 – SALON JESIENNY, BWA, Zielona Góra.
2012 – Wystawa Studentów i Pedagogów ISW UZ w gdańskiej ASP, Galeria ASP, Gdańsk.
2012 – Wystawa Studentów i Pedagogów ISW UZ w krakowskiej ASP, Galeria Humberta. Kraków.
2012 – Udział w projekcie ICON DATA '12, www.icondata.triennal.cracow.pl
2012 – PRACOWNIA 1998 - 2012 SITODRUK, Galeria Pro Arte, Zielona Góra.
2012 – KAMIEŃ NA KAMIENIU 3, wystawa graficzna poplenerowa KCK Kostrzyn nad Odrą.
2012 – SALON JESIENNY, MOS, Gorzów Wielkopolski.
2013 – GDZIE JEST GRAFIKA, wystawa towarzysząca MTG w Krakowie, Opole.
2013 – seri- ksylo- kali- astro- lito- cyfro- mono- grafie, wystawa indywidualna, KCK, Kostrzyn nad Odrą.
2013 – W NIEMOCY, wystawa indywidualna towarzysząca międzynarodowej konferencji naukowej: ZŁOTE DRZEWO
ŻYCIA WCIĄŻ ZIELONE – UCZELNIA MIEJSCEM SZTUKI, ISW, Zielona Góra.
2013 – POST POST OFFICE, wystawa indywidualna, TERMINALL'08, Gorzów Wielkopolski.
2014 – SALON JESIENNY, BWA, Zielona Góra.
2014 – TYPO ASTRALE, Galeria Grafiki, BU, UZ, Zielona Góra.

Credo
Grafiki Mirosław Gugała przyciągają uwagę. Dzieje się tak zapewne z powodu ich niezwykłej 
złożoności. Każdy cykl to misternie wykonany, autonomiczny byt. Cykle te łączą się jednak w jedną całość odsłaniającą rozwój, sposób myślenia i styl autora. Niewątpliwie cechą charakterystyczną tych prac jest niezwykła precyzja wykonania. W dzisiejszym, wciąż przyspieszającym świecie mało jaki artysta ma ochotę z takim szacunkiem podchodzić dorzemiosła.

O temperamencie autora świadczy również warstwa znaczeniowa, swoboda poruszania się pomiędzytematami z zakresu sztuki, estetyki, etyki, budowanie nowych sensów poprzez zestawianie wielu, często odległych znaczeniowo motywów jak kaligrafii i map. Mirosław Gugała używa również całego szeregu technik graficznych, jak serigrafia, litografia, linoryt, monotypia, szablon, grafika cyfrowa
a także rysunek, często mieszając je w jednej realizacji.

„…z daleka jak prawdziwe” to cykl kilkunastu linorytów zainspirowanych serią znaczków pocztowych z 1974 roku upamiętniający polski drzeworyt ludowy z XVI wieku. Oryginalne znaczki zostały powiększone do wymiarów 120 na 200 cm. Odbitki zostały wykonane w trzech wariantach, m.in. w „wariancie unikatowym” przedstawiającym tzw. błędnodruki, czyli znaczki niepoprawnie wydrukowane, osiągające na rynku filatelistycznym znacznie wyższe ceny dzięki swojej niepowtarzalności.

Jak mówi autor, cały cykl to przede wszystkim hołd złożony rzemieślnikom, takim jak rytownik i drukarz. W tym cyklu po raz pierwszy pojawiają się charakterystyczne dla znaczków pocztowych perforacje, które później stały się znakiem rozpoznawczym autora, zaś podczas wystawy w galerii Terminal08 w Gorzowie w 2013 roku, perforacja przekroczyła grafiki i zdominowała całe pomieszczenie, w którym prezentowany był ten cykl prac. Było to nawiązanie do dawnego charakteru lokalu, w którym mieścił się urząd pocztowy.
W cyklu „W niemocy” pojawiają się cztery gwiazdozbiory. Każdemu z nich artysta przypisuje symbolikę związaną z ludzkimi cnotami. W sąsiedztwie precyzyjnie oddanych układów gwiazd pojawiają się przypadkowe plamy, które symbolizują emocje czy stany, które tą doskonałość zaburzają. Rylcowi odpowiadają precyzja i porządek zakłócone pośpiechem. Wolarz symbolizujący pracowitość został zestawiony z ciężarem. Żagiel to wolność podążania własną drogą, a uczucie ograniczające tą wolność to uwięź. Z kolei Żuraw to symbol spokoju i medytacyjnego zrównoważenia zniekształconego przez lęk.

Jak w innych pracach Mirosława Gugały, tutaj również forma wypowiedzi ściśle odpowiada przekazywanym treściom. Plamy symbolizujące ‘przeszkadzające emocje’ wyraźnie odcinają się swoją brutalnością i kolorem od misternej doskonałości ‘czystych stanów’.
Tutaj również pojawia się perforacja zapożyczona ze znaczków pocztowych. Ma ona tutaj jednak dodatkowe znaczenie – za jej pomocą pokazane zostały granice gwiazdozbiorów z mapy nieba.
 
We wszystkich realizacjach Mirosława Gugały warstwa estetyczna jest niezwykle ważna. Grafiki wykonane są z niezwykłą precyzją. Często, jak w przypadku cyklu ‘W niemocy’ na finalny efekt składa się kilkanaście warstw odbitek nakładanych pieczołowicie jedna na drugą m.in. w celu uzyskania odpowiedniego nasycenia czerni.

Prace te jednak nigdy nie przytłaczają swoim ciężarem. Wierność warsztatowi, zamiłowanie do tradycyjnych technik drukarskich łączy się ze swobodą eksperymentowania. Ta radość tworzenia przejawia się zarówno w podejściu do rzemiosła jak i warstwie znaczeniowej.
Właściwie treść i forma są nierozdzielne. Kaligrafia, typografia, historia, religia to jedne z elementów. Całość dorobku Mirosława Gugały układa się w opowieść, w której głównym bohaterem jest autor obserwujący dorobek ludzkości. Nie jest to jednostronne spojrzenie.
Wiele z prac zdradza fascynację autora dalekim wschodem. Pojawiają się elementy japońskiej kaligrafii ale również japońskie okręty z II Wojny Światowej. Kultura oprócz swojego piękna objawia również swoją ciemną stronę. Japońskie lotniskowce nosiły nazwy ptaków wodnych – „Shokaku” – „Żuraw, który przynosi szczęcie” albo „Zaikaku” – „Szczęśliwy Żuraw”. Na rzuty okrętów zostały dowcipnie nałożone fragmenty z japońskich parawanów przedstawiających te same ptaki. Kamuflaż staje się formą dekoracji. Filozofia wojny i pokoju mieszają się. Wielowarstwowość znaczeniowa ma często swoje pokrycie bezpośrednio w warstwach drukarskich albo planach kompozycji. Tak też jest w „Zwycięstwie szczęśliwych”, gdzie dwa okręty – Szczęśliwy Żuraw (Zuikaku) i Szczęśliwy Feniks (Zuiho) pojawiają się na tle gwiazdozbiorów Żurawia i Feniksa. Dodatkowo pionowe perforacje dzielące całość grafiki na osiem wąskich, pionowych pasów przywodzą na myśl formę parawanu.

Cechą prac Mirosława Gugały jest ich otwartość. Zarówno pod względem estetycznym jak i filozoficznym są raczej swobodną grą i eksperymentem niż monumentalnym traktatem. Dzięki temu pozostaje wiele przestrzeni dla odbiorcy i jego interpretacji. Pojawiające się tematy, hasła sugerują pewien tok myślenia, nie odsłaniają jednak tematu w pełni. Zestawienia poszczególnych motywów często zaskakują, balansując na pograniczu przypadku, humoru lub tajemniczej gry z odbiorcą.
Bartosz Nowak

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18