MATERIA GESTU
Anna Kodź
Wernisaż wystawy 23.01.2015 r.
Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki
ul. Wiśniowa 10, Zielona Góra
Wystawa czynna do 10.03.2015 r.
Kurator wystawy dr Janina Wallis, starsza kustosz dyplomowana
Autorka zaprezentowała cykl prac pt. „Materia Gestu”, wykonanych w technice serigrafii. Są to autorskie, intymne akty nawiązujące do motywów mitologicznych wzbogaconych mariażem flory i fauny, które w połączeniu z wirtuozerią warsztatową dają widzowi możliwość obcowania z pięknem współczesnego kobiecego ciała. Wystawie towarzyszył wykład Anna Kodź. Referat odautorski.
Biogram
Anna Kodź urodziła się w 1987 roku w Skwierzynie. W latach 2006-2009 studiowała w Instytucie Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Zielonogórskim, gdzie w 2009 roku obroniła dyplom z malarstwa pod kierunkiem dra Jarosława Łukasika. Od 2009 roku studiuje na kierunku grafika na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Nagrody i wyróżnienia: 2010- III Ogólnopolski Konkurs Grafiki im. Ludwiga Meidnera – wyróżnienie honorowe; 2011-zwycięstwo w konkursie na plakat 20. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej SREBRO.
Credo
Ciało ludzkie, jako niezgłębiona tajemnica, od zawsze inspiruje artystów i jest też motywem przewodnim w twórczości Anny Kodź. Jej wypracowany przez lata, autorski sposób pracy z aktem, odkrywa przed widzem nowe możliwości tego tematu. Pojawiające się elementy fauny i flory nawiązują do motywów z wielu mitologii, dzięki czemu prace na wskroś współczesne emanują wrażeniem ponadczasowości, nie będąc zarazem bezpośrednią kalką znanych z historii motywów.
Grafiki Anny zwracają także uwagę niezwykle wysmakowanym doborem kolorów, pieczołowicie dopasowanym do nastroju pracy, raz pogłębiając wrażenie dynamiki, wibracji, następnym razem wyciszając, tworząc poczucie zagubienia bohatera.
Tajemniczość prac pogłębia fakt, że autorka z żelazną konsekwencją nie zdradza swych inspiracji bezpośrednio w tytułach poszczególnych grafik. Nazwy dotyczą właściwie całych serii jak Akt, Akt Graficzny, Barwy Ochronne. Taka oszczędność w szafowaniu słowem daje możliwość widzowi prowadzenia swobodnej gry wyobraźni, nadawania własnych interpretacji.
Serie powstają zazwyczaj przez dłuższy okres czasu, zawierają się w nich różne techniki jak mezzotinta, linoryt i serigrafia na papierze, serigrafia na pleksi, czy też ostatnie próby tej techniki na szkle i ceramice. Pomimo różnic warsztatowych cykle w swej całości utrzymują spójność nie tylko dzięki motywowi ciała ludzkiego ale też nieuchwytnej atmosferze zawartej w pracach, wynikającej ze sposobu obrazowania: z jednej strony odważne akty opracowywane często na podstawie własnych zdjęć i pracy z żywym modelem, zarazem zachowujących poszanowanie dla intymności poszczególnych postaci.
Mając możliwość oglądania prac Anny Kodź na co dzień, odczuwa się nieustający niedosyt, potrzebę i przyjemność wracania do tych grafik, podążając za wciąż nowym sposobem ich postrzegania, delektując się nieuchwytnym do sklasyfikowania kolorem zmieniającym się wraz z otoczeniem i porą dnia.
Małgorzata ET BER Warlikowska