uz-logo-pion-2.png

                     Biblioteka Uniwersytecka

logointegro5.png

2015

OBRONA DYPLOMU

14.07.2015

OBRONA DYPLOMU
Jolanda Jeklin
Wernisaż wystawy 14.07.2015 r.
Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki
ul. Wiśniowa 10, Zielona Góra
Wystawa czynna do 10.10.2015 r.

Publiczna obrona magisterskiego dyplomu artystycznego Jolandy Jeklin studentki Malarstwa Instytutu Sztuk Wizualnych. Dyplom został przygotowany pod kierunkiem prof. Stanisława R. Kortyki i w pracowni uzupełniającej dra hab. Normana Smużniaka. „Transformacja” to cykl 26 obrazów wykonanych różnymi technikami. Są to bardzo energetyczne pejzaże z serii „Miasta” powstałe w latach 2013-2015 namalowane w technice akrylowej oraz cztery mandale z serii „Concentration, Eco” (2015) i „Winter Journey”, w których autorka zastosowała eksperymentalną technikę organiczną, polegającą na kilkudniowym barwieniu lnianych płócien w słowiańskim winie. Kluczem wystawy jest koronkowy obraz „Contenplation” z 2014 roku, w technice mieszanej z elementami kolażu nawiązujący
do teorii czterech żywiołów i ukrytego porządku świata. Dokumentację fotograficzną wykonała Liwia Litecka. 
Małgorzata Skrzypczak

Jolanda Jeklin, Transformacja
W Galerii Artoteki Grafiki w Bibliotece Sztuki w Zielonej Górze otwarta została niedawno wystawa dyplomowa Jolandy Jeklin. Jest ona zwieńczeniem jej studiów malarskich w Instytucie Sztuk Wizualnych Wydziału Artystycznego w Zielonej Górze pod kierunkiem prof. Stanisława Kortyki i w pracowni uzupełniającej dr hab. Normana Smużniaka.(il. 1, 2)
Ta wyjątkowo spójna optycznie, harmonijna prezentacja obejmuje 26 prac, w tym przede wszystkim obrazy z serii Miasta powstałe w latach 2013-2015. Ich temperatura barwna zdaje się narastać w kierunku centrum ekspozycji, gdzie umieszczony jest utrzymany w gamie pulsującego oranżu akryl na płótnie New York (2013). Na kolejnej ścianie w spokojniejszych kompozycjach, inspirowanych pejzażem i rytmem fal temperatura jest już bardziej wychłodzona, by wreszcie w ostatniej części wystawy ulec całkowitemu wyciszeniu w monochromatycznych na poły graficznych pracach w barwie naturalnego lnu i ecru rozjaśnionego koronkową warstwą bieli.
W ekspozycji dominują wyobrażenia abstrakcyjne, spośród których najwcześniejsze, takie jak wspomniany już obraz Labirynt, LA, (Los Angeles) czy NY (New York, 2014) przywołują odległe skojarzenia z twórczością Paula Klee (il. 3, 4). W nieco późniejszych pracach pojawiają się efekty wibracji i pulsowania powierzchni malarskiej czy wręcz utrzymane w fuksjowej i błękitnej tonacji w dolnych partiach i jaśniejące ku górze, pointylistyczne kompozycje z efektem pikselowania w skali makro (Harmony I, Harmony, II, 2015, il. 5 )
Są one wyobrażeniem poznanej osobiście, bądź jedynie wyobrażonej, energii zmieniających sie miejsc życia artystki. W jej najnowszym obrazie, przypominającym nieco prace Romana Tarasina, w horyzontalny rytm pasm błękitu, turkusu i lazuru wpisane są symbole odsyłające do symboliki religijnej oraz drobny zarys drewnianego kościoła, reminiscencja z gór Słowenii, gdzie znajduje się dom malarki o zagadkowym tytule (Faith, 2015, il. 6, 7).
Swoistym aneksem do pokazu malarstwa są trzy grupy mandal należących do serii Concentration, Eco (2015, il. 8) i Winter Journey. Na pozór trudno zrozumieć ich związek z główną częścią wystawy z obrazami w intensywnych barwach i o horyzontalnej, kompozycji. Odmienna jest po pierwsze technika wykonania. Te nad wyraz misternie wycięte linoryty, z – jak wspomniano koronkowym wzorem – można bowiem odbijać wielokrotnie. A jednak nie ma tu dwóch prac identycznych. Zarówno sam druk, jak i tło należące opracowane są z wykorzystaniem efektów nierównomiernego cieniowania i wysycenia farby. Ponadto nad mechanicznym z pozoru sposobem ich tworzenia góruje tu eksperyment. Zwłaszcza opracowane na sposób malarski tło prac z serii Winter Journey powstaje wskutek kilkudniowego barwienia lnianych płócień w słoweńskim winie. Nie tylko każda seria prac, lecz i każde podobrazie, zależnie od gatunku wina, jest zatem odmienne od pozostałych, a o strukturze powstałych na nim organicznych abstrakcji w znacznym stopniu decyduje przypadek. Tak jak ekspresjoniści i surrealiści, by wspomnieć tylko Edvarda Muncha czy Maxa Ernsta, Jolanda Jeklin autorem części efektów malarskich w swych pracach czyni samą naturę.
Artystka wyjaśnia, iż idealna forma koła w wyobrażeniu mandal, opisywana choćby przez Junga, ze zróżnicowanymi, choć nieodmiennie symetrycznymi, centrycznie opracowanymi motywami, ma oddziaływanie (auto) terapeutyczne. Odsyła ona do wyobrażenia o człowieku jako monadzie rodem z filozofii, Leibniza. Z pozoru niemal identyczne, a przecież różniące się mnóstwem szczegółów, mandale postrzega ona jak oglądane jakby w zbliżeniu jednostki ludzkie, w jej wizerunkach miast przedstawione z oddali i roztopione w zatomizowanej pulsującej płaszczyźnie. Z jednej matrycy powstaje więc wiele nieidentycznych mandal, jak nieidentyczni, choć w pewien sposób podobni są przedstawiciele gatunku ludzkiego.
Kluczem do wystawy jest obraz w technice mieszanej z elementami kolażu, przedstawiający bezgłowy korpus – zwrócone ku dołowi torso. Ta androgyniczna, nieco dekoracyjna mandala, zatytułowana Contemplation (2014, il. 9). Jakby koronkowa aplikacja nałożona jest tu na cieniowane, pastelowe tło w barwach piasku, nieba i morza, wybrażające różne żywioły. Praca ta spina w jedność obrazów miast i mandal, ukazując w różnej skali to samo zjawisko – człowieka jako jednostkę niknącą w morzu podobych mu, lecz przecież tak odmiennych istot, w żywiołowym rytmie różniących się energią, choć z pozoru bliźniaczych metropolii.
Lidia Głuchowska

Lista ilustracji
1. Transformacja, wystawa dyplomowa Jolandy Jeklin, Galeria Artoteki Grafiki w Bibliotece Sztuki, Wydział Artystyczny, Uniwersytet Zielonogórski, 14.07.2015 (fragment).
2. Jolanda Jeklin podczas obrony dyplomu na kierunku malarstwo w Galerii Artoteki Grafiki Biblioteki Sztuki na Wydziale Artystycznym, Uniwersytetu Zielonogórskiego, wraz z komisją egzaminacyjną. Od lewej dr Jarosław Jeschke, prof. Magdalena Gryska, Mirosław Gugała, Jarosław Łukasik, Jolanda Jeklin, prof. Stanisław Kortyka, dr Artur Pastuszek, prof. Roman Sapeńko.
3. Jolanda Jeklin, L.A, akryl na płótnie, 2013, 100 x 140 cm.
4. Jolanda Jeklin, Harmony I, akryl na płótnie, 2015, 100 x120 cm.
5. Fragment wystawy dyplomowej Jolandy Jeklin, Transformacja. Widoczne prace: Faith (2015), Sea of Life I, Sea of Life II (2013).
6. Jolanda Jeklin, Faith, olej na płótnie, 2015, 120 x 90 cm (fragment).
7. Jolanda Jeklin podczas obrony dyplomu na kierunku malarstwo, przed swoimi obrazami Faith (2015), Sea of Life I i Sea of Life II (2013).
8. Jolanda Jeklin, Eco, linoryt, technika mieszana, 2015, 140 x 140 cm.
9. Jolanda Jeklin, Contemplation, technika mieszana, kolaż, 2014, 60 x 90 cm, a także miniatury z serii Cities & Nature, olej na płótnie, 2013-2015.

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18