uz-logo-pion-2.png

                     Biblioteka Uniwersytecka

logointegro5.png

2021

LITHO

19.11.2021

plakat_panasiewicz_2021_internet.jpg
LITHO
Piotr Panasiewicz
Wernisaż wystawy 19.11.2021r
Galeria Grafiki Biblioteki Sztuki
ul. Wiśniowa 10, Zielona Góra
Wystawa czynna do 15.01.2022r
Kurator wystawy dr Janina Wallis, starsza kustosz dyplomowana

Artysta zaprezentował prace wykonane w technice litografii.





Credo
... Można zapytać, dlaczego moje inspiracje tkwią w przeszłości. Czy powroty do dzieciństwa i do czasów znanych jedynie z opowieści mają jakikolwiek sens? Czy we współczesności nie można znaleźć ciekawego tematu? Dlaczego nie chcę w sposób emocjonalny komentować czasów obecnych? Dzisiejszy świat jest zbyt skomercjalizowany. Reklama i marketing nachalnie wkraczają w naszą rzeczywistość. Przykładem może być np.: współczesna motoryzacja, która budzi moją niechęć – jest nijaka. Sięgam więc do czasów, w których samochody były czymś więcej niż maszynami, a ich twórcy budowali kulturę i rozwijali szacunek dla warsztatu. Tak jest we fragmentach cyklu pt. 13., który prezentuję na wystawie.

... Wydaje się, że im większa autentyczność, tym mniejsza potrzeba fajerwerków. Nie muszę udowadniać nowoczesności i niepowtarzalności różnych mediów, gdyż te wartości ujawniają się w prostym zapisie przeżyć. Przywiązuje wagę do umiejętności warsztatowych, dzięki którym można osiągnąć spójny i jasny przekaz. Neo Rauch jest doskonałym przykładem artysty konsekwentnie kładącego nacisk na warsztat. Na zadane w wywiadzie pytanie „Dlaczego maluje obrazy realistyczne?”, odpowiedział: „Jestem pewien, że potrafiłbym malować doskonałe obrazy abstrakcyjne, ale nudziło by mnie to... Kiedy jednak zajmuję się twarzą, główką wielkości pięści, to czasem pół milimetra decyduje o tym, czy stworzę fizjonomię idioty czy noblisty.” Po latach wytrwałość, jego prace zostały docenione i znalazły się w pawilonie niemieckim na Biennale Sztuki w Wenecji.
Idąc za jego przykładem, czasami mam mieszany stosunek do niektórych zjawisk we współczesnej sztuce. Zdominowana przez wideo art i multimedia – w których dostrzegam, nie zawsze – wirusa bezosobowości. Dlatego też, moje grafiki pozostają w moim świecie. Mam wrażenie, że rozpowszechnione dziś postawy artystyczne nie zawsze do mnie pasują.
Uciekam do przeszłości, do interesujących wydarzeń, którymi staram się zainteresować odbiorcę, a litografia jako główne medium pomaga osiągnąć zamierzony cel.

Biogram
dr hab. Piotr Panasiewicz, prof. ASP
- urodzony w 1963 roku w Krakowie.

Studia na Politechnice Krakowskiej, na Wydziale Budownictwa Lądowego, 1982-84. Studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w latach 1985-1991. Dyplom w Pracowni Litografii u prof. Romana Żygulskiego w 1991 roku.
Od 1990 roku pracuje na ASP w Krakowie w Pracowni Litografii. Obecnie kierownik Pracowni Litografii. W latach 1992-96 odbyte liczne stypendia litograficzne we Francji i Niemczech. W 1995-96 roku prowadzi staż litograficzny w Galerie Chabin - Paryż oraz odbywa stypendium w pracowni światłodruku „Leipziger Lichtdruck Werkstatt” w Lipsku. Udział w wielu konkursach krajowych i zagranicznych. Wystawy w kraju i za granicą, między innymi : w roku 2014 wystawa indywidualna na Międzynarodowym Sympozjum Litograficznym w Tidaholm - Szwecja. Członek grupy artystycznej Lito Team z którą od 2015 roku bierze udział w wystawach, ostatnia w 2016 roku w Metaforma - Kraków pt. Megaforma w Metaformie. W 2019 roku otrzymał III Nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Litograficznym Litho-Kielce w Polsce. Ponadto zajmuje się malarstwem i grafiką projektową.

Galeria zdjęć
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18