uz-logo-pion-2.png

                     Biblioteka Uniwersytecka

logointegro5.png

Altmetria

Wraz z rozwojem sieci Web 2.0 nastąpiły zmiany w publikowaniu i komunikacji naukowej. Wymusiło to potrzebę stworzenia nowych narzędzi analitycznych do pomiaru społecznego oddziaływania publikacji naukowych. Altmetria, czyli „metryki alternatywne”, to zbiór nietradycyjnych, dodatkowych metryk bibliometrycznych, uzupełniający je o pomiar wpływu, jaki mają uczeni w swej dziedzinie nauki za pośrednictwem sieci. Zaproponowane w 2010 r. w Altmetrics: A Manifesto pojęcie altmetrii dotyczyło początkowo zasięgu oddziaływania pojedynczych publikacji naukowych (artykuł) w Internecie, jednak wraz z rozwojem narzędzi altmetrycznych pojawiło i pojawia się wiele nowych wskaźników, które można zastosować do pomiarów wykonywanych w środowisku sieciowym dla czasopism, książek, zbiorów danych, prezentacji, repozytoriów kodów źródłowych, stron internetowych, czy samych naukowców. Narzędzia altmetryczne wykorzystują publiczne interfejsy API różnych platform i za pośrednictwem otwartych skryptów i algorytmów tropią ślady i zbierają dane pozostawione przez użytkowników w sieci, jak tweety, polubienia, rekomendacje, komentarze, wpisy na blogach, itp. Na podstawie tych danych generowane są nowe wskaźniki, oparte np. na badaniu/pomiarze liczby pobrań/przeglądania publikacji, „dodań do ulubionych” lub tzw. zakładkowania (na stronach, w menadżerach bibliografii, jak Mendeley, czy Zotero), cytowania w bazach jak Scopus, komentowania i rekomendowania w mediach społecznościowych, jak Twitter lub Facebook, czy referencji i wzmiankowania w innych nietradycyjnych internetowych źródłach wiadomości, jak blogi naukowe. Nowoczesne narzędzia altmetryczne oferują przejrzyste wizualizacje pomiarów, są intuicyjne w obsłudze, a użytek z nich czerpać mogą zarówno indywidualni naukowcy i badacze, bibliotekarze, jak i wydawcy.

Wielu wydawców/dostawców baz danych grupuje dane altmetryczne na swoich stronach w formie podsumowującej wizualizacji obok artykułu lub przy wykorzystaniu istniejących narzędzi pomiarowych, dzięki którym za jednym kliknięciem można wygenerować raport dedykowanych dla danej platformy metryk. Często wykorzystywane w tym celu są charakterystyczne, kolorowe plakietki narzędzia Altmetric, ukazujące sieciową aktywność związaną z konkretnym artykułem.
altmetri1c.jpg                                                 Źródło: https://robotics.sciencemag.org/content/3/22/eaah5228/tab-article-info


Narzędzia altmetryczne do indywidualnego użytku dla naukowca:

  • zakładka Altmetric - dodana do paska zakładek w przeglądarce (Chrome, Safari, Firefox) pozwoli śledzić altmetryczne dane naszego opublikowanego artykułu
  • serwis Impactstory – profil autora – posiadacza identyfikatora ORCID pozwalający wyszukiwać i kompilować różne wskaźniki altmetryczne
  • aplikacja Dimensions umożliwia wyszukiwanie cytowań i podstawowych wskaźnikow altmetrycznych w indeksowanych pracach

Do czego dodatkowo można wykorzystać wyniki pomiarów altmetrycznych?

  • do umieszczenia w CV, resume, portfolio
  • przy aplikowaniu o granty, podczas pisania raportów i sprawozdań
  • do promocji, dokumentacji awansowej

Altmetria – społeczności:

  • #altmetrics na Twitterze hasztag altmetrics stoi u początków rozwoju altmetrii, do dziś za jego pośrednictwem toczy się na Twitterze dużo dyskusji na ten temat
  • altmetrics grupa Google grupa dyskutantów i tematów na tematy związane z altmetrią
  • grupa Mendeley Altmetrics – dyskusje nt. nowych sposobów oceny naukowego wpływu, dla zalogowanych użytkowników narzędzia bibliograficznego Mendeley

Więcej do poczytania:

Darmowe narzędzia altmetryczne:

  • https://www.researchgate.net/ - pozwala wymieniać się między użytkownikami publikacjami, śledzić pobrania, cytowania i częstotliwość przeczytań
  • https://www.academia.edu/ - pozwala śledzić badania, artykuły innych naukowców
  • https://figshare.com/ - pozwala użytkownikom udostępniać badania, w łatwy sposób umożliwiając ich cytowanie, udostępnianie, odnajdywanie, śledzi wyświetlenia i udostępnienia w wybranych mediach społecznościowych

Inne płatne/częściowo płatne narzędzia altmetryczne:

  • Altmetric Explorer – dla uniwersytetów i wydawców, do analizy wskaźników altmetrycznych całej organizacji
    Plum Analytics – dla uniwersytetów, sponsorów
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18