uz-logo-pion-2.png

                     Biblioteka Uniwersytecka

logointegro5.png

Ocena potencjału naukowego

Badaniami różnych aspektów książek, dokumentów i innych publikacji zajmowano się od bardzo dawna, jednak dopiero w XX w. pojawiła się potrzeba powstania odrębnej nauki, analizującej i mierzącej komunikację piśmienniczą, opartej na jasnych metodach. Pojęcie bibliometrii zostało użyte po raz pierwszy w 1934 r. przez Paula Otleta, a uzupełnione i uściślone 1969 r. przez Alana Pritcharda oddaje współczesny sens terminu.

Kojarzona słusznie z analizą publikacji naukowych (naukometrią), bibliometria jest zbiorem metod ilościowych (statystycznych i matematycznych) stosowanych do analizy piśmiennictwa naukowego.Służy ona do porównania, rankingowania oraz oceny wpływu:

  • dorobku pojedynczych autorów,
  • poszczególnych publikacji,
  • czasopism,
  • instytucji naukowych,
  • umożliwia też śledzenie rozwoju nauki w wymiarze krajowym, jak i globalnym.

W celu określenia potencjału naukowego w analizie bibliometrycznej bazuje się na różnych współczynnikach o charakterze liczbowym: punktacji (wg wytycznych Ministerstwa Nauki i Edukacji) i wskaźnikach (np. indeks Hirscha, Impact Factor, czy liczba cytowań), a do jej sporządzenia wykorzystywane są specyficzne narzędzia (np. InCites, czy SciVal) i bazy danych (jak Web of Science, Scopus, czy Google Scholar). Ewaluacja potencjału naukowego to nie tylko ocena ilościowa, ale także jakościowa, dlatego oparta na punktacji publikacji i analizie cytowań, analiza bibliometryczna wymaga niekiedy dodatkowych obliczeń, zastosowania łącznie wielu różnych wskaźników, wzięcia pod uwagę specyfiki dziedzinowej, czy eksperckiej interpretacji.

---------------------------------------------------------

1. Rousseau, R. Forgotten founder of bibliometrics. Nature 510, 218 (2014)
2. Pritchard, Alan. (1969). Statistical Bibliography or Bibliometrics?. Journal of Documentation. 25. 348-349.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18